logo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstart

  • Blog
  • Bewegend Leren
  • Bibliotheek
    • Good practices
    • Tips & tricks
  • Community
    • Ambassadeurs
    • Jaarverslag
  • Events
    • Conferentie 2018
    • Bitcoin Game
    • Help, ik doe onderzoek!
    • Planet Coaster
    • Campus Party Europe
✕

Chinese online versie Big Brother: een nachtmerrie

Gepubliceerd door Sem op 1 maart 2017

Op het blog van het netwerk LRN21, dat ik beheer, besteden we zo nu en dan ook aandacht aan gamification. Tijdens een van de themabijeenkomsten heeft Jan-Henk Bouman van Fountainheads ooit in het verleden al eens een opzwepende presentatie gegeven over de toekomst van leren. Naast alle positieve euforie over techno-ontwikkelingen is er ook een keerzijde, die soms duidelijk zichtbaar wordt en voor onrust zorgt. In China gaan ze bijvoorbeeld met behulp van gamification burgers nog meer en op een hele sluwe manier conditioneren voor de staatsideologie.

Sesame Credit

(on)Aangenaam kennismaken… Dit is een nieuw online systeem waarmee punten uitgedeeld worden voor (in de ogen van de Chinese overheid) sociaal wenselijk gedrag van de individuele burger. Ben je fan van de communistische partij en deel je hun berichten? Hup, dan krijg je punten erbij. Doe je iets verkeerd of laat je je negatief uit over het regime, dan gaan er punten eraf. Extra akelig detail: het zijn je vrienden, familie en relaties die punten geven of punten aftrekken. Aan dit systeem heeft de grootste online shop ter wereld, Alibaba, meegewerkt! Met hun cookie en tracking technologie worden zelfs al je aankopen gevolgd en ‘beoordeeld’. Elke Chinese burger doet vanaf 2020 verplicht mee. Het systeem wordt verder geïntegreerd in alle belangrijke Chinese online communicatiemiddelen, zoals WeChat.

Lees hier alle details, inclusief ‘straffen’ die je ontvangt als je een lage rating hebt.

Black Mirror

In de Netflix serie Black Mirror wordt in de eerste aflevering van het derde seizoen een soortgelijk, bizar, maar dan fictief (Westers) toekomstbeeld geschetst. Mensen checken voortdurend een Facebook-achtige app, waarin het elkaar geven van punten centraal staat. Een gemiddelde van 5 staat symbool voor een perfect leven met een perfecte persoonlijkheid en perfecte sociale kring. Met een lage rating kom je sociaal geïsoleerd te staan en tel je in feite niet meer mee in het maatschappelijke verkeer. Je wordt bijvoorbeeld uitgesloten van de betere koopwoningen en mensen willen überhaupt niets met je te maken hebben.

Dit soort toepassingen van gamification zijn er dus ook… Helaas.

Recente blogs

  • 0
    Afscheid Sem van Geffen
    3 april 2022
  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Is ClassDojo wel okee?
    29 september 2019

Uitgelicht

  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Badges uitdelen met Badgr
    5 september 2019
  • 0
    Planet Zoo: de designer los
    11 mei 2019
© Sem van Geffen | 2014-2022
Deze website maakt gebruik van functionele cookies om foutloos te kunnen werken. Scroll naar beneden om akkoord te gaan.
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN