logo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstart

  • Blog
  • Bewegend Leren
  • Bibliotheek
    • Good practices
    • Tips & tricks
  • Community
    • Ambassadeurs
    • Jaarverslag
  • Events
    • Conferentie 2018
    • Bitcoin Game
    • Help, ik doe onderzoek!
    • Planet Coaster
    • Campus Party Europe
✕

Check de E3 voor nieuwe games

Gepubliceerd door Sem op 11 juni 2015

Liefhebbers weten het al. Dit weekend vindt weer de grootste gamebeurs ter wereld plaats in Los Angeles, de E3. Vanuit Mission Start proberen we verbinding tussen (video) games en het onderwijs te maken. Hieronder lees je waarom het ook voor jou als leerkracht of docent de moeite waard is om ‘al dat game nieuws’ de komende paar dagen goed in de gaten te houden!

Nieuwe games = nieuwe ideeën
Game studio’s moeten blijven vernieuwen om te kunnen overleven in een zeer competitieve markt. Reken maar dat er op de E3 weer nieuwe snufjes (in de vorm van game mechanismen) en misschien zelfs wel (ver)nieuwe(nde) spelconcepten worden gepresenteerd. Games zijn niet alleen een bron van inspiratie en ‘de kunst afkijken’. Je kunt wellicht zelfs bepaalde games direct gebruiken in de klas. Lukt dit niet, dan brengen ze je mogelijk op ideeën voor je eigen spelconcept.

Parallellen tussen de game-industrie en het onderwijs
Er zijn genoeg verschillen, maar zeker ook overeenkomsten tussen de game-industrie en het onderwijs. In de gamewereld zie je steeds vaker dat het publiek al heel vroeg in het ontwikkelproces van games betrokken wordt bij het maken van het spel. Begrippen als ‘pre-alpha access’ (toegang tot het spel in een zeer vroege versie) en ‘beta testing’ (het bijna uitontwikkelde spel spelen om te testen) ken je wellicht. Het onderwijs heeft hier – in wellicht een iets andere vorm – ook mee te maken. Leerkrachten en docenten moeten hun leerinhoud continu updaten en er is weinig tijd om uitgebreid te ontwikkelen. Je zou kunnen zeggen dat leerinhoud in een permanente beta-status verkeerd. Het idee om leerlingen zo vroeg mogelijk bij een spelconcept te betrekken, kan van de game-industrie worden overgenomen. Niet alleen geef je leerlingen een stem in hoe het spelconcept uiteindelijk wordt, maar ook kun je eventuele fouten eerder opsporen en experimenteren met ideeën die jij hebt voor het spel. De E3 moet je zien als een zandbak waar je jaarlijks ‘in mag’, om leuke ideeën op te doen.

De brug tussen games en onderwijs: motivatie
Wat maakt leren leuk? Antwoorden zijn te vinden door het laten spelen en zelf spelen van (video) games. Waarom zijn sommige games zo ontzettend motiverend? Waarom kun je ze uren en uren spelen? Ze bieden voor veel spelers een perfecte mix van autonomie, competentie en relatie (self-determination theory). We praten hier over de psychologische basisbehoeften die ieder mens heeft. Elke leerkracht of docent weet dat deze behoeften vervuld moeten worden om kinderen optimaal te laten leren. Motivatie is een motor, catalysator van leren. Het verbinden en integreren van spelen en leren in een (educatief) spelconcept is waar gamification om draait. Waarbij het ontwerpen van het spel minstens even belangrijk is als het ontwerpen van de leeractiviteiten.

Genoeg gepraat! Houd deze sites in de gaten voor groot en klein game nieuws: Gamer.nl, Game Informer en GameSpot. De persconferenties met nieuws en gameplay starten in het weekend op 15 juni a.s. De E3 beurs loopt van 16 t/m 18 juni a.s.

Recente blogs

  • 0
    Afscheid Sem van Geffen
    3 april 2022
  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Is ClassDojo wel okee?
    29 september 2019

Uitgelicht

  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Badges uitdelen met Badgr
    5 september 2019
  • 0
    Planet Zoo: de designer los
    11 mei 2019
© Sem van Geffen | 2014-2022
Deze website maakt gebruik van functionele cookies om foutloos te kunnen werken. Scroll naar beneden om akkoord te gaan.
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN