De MOOC Gamification Design 2015 is bijna afgelopen. In mei en juni lees je op Mission Start een drieluik met een samenvatting van bruikbare en interessante tips. In dit tweede deel van deze drieluik behandelen we de FUNdamentals.
Belangrijkste reden om te spelen is voor veel mensen ‘omdat het leuk is’. In gamification ‘ontwerptaal’ zeggen we: je moet de juiste beleving zien te scheppen voor je doelgroep om ze te laten blijven spelen. Deze beleving moet absoluut fun zijn, maar fun hoeft niet per se en alleen maar ‘plezier’ te betekenen. Veel ervaren ontwerpers wijzen er m.i. terecht op dat spelen draait om het overwinnen van frustratie: Iets leren wat je nog niet kunt of lastig vindt.
FUNdamentals
Als het overwinnen van frustratie de speler voldoening geeft (bijvoorbeeld een gevoel van competentie of geluk), dan blijf je doorspelen. Wat zorgt voor fun binnen een beleving? Over wat voor activiteiten of beleving praten we dan? Check deze lijst maar eens. Dit zijn 42 FUNdamentals van Jon Radoff. Ik heb de lijst vertaald naar het Nederlands en gecategoriseerd. Grofweg praten we over activiteiten en belevenissen.
Activiteiten uitvoeren (21x) | Verzamelen Willekeurige schatten ontdekken Gevoel van afronding bereiken Erkenning van prestaties bereiken Orde uit chaos creeren Virtuele werelden aanpassen Kennis verwerven Groepen mensen organiseren Grappige referenties opmerken Naar een verhaal luisteren Familierelatie versterken Zorgen voor gerechtigheid en wraak nemen Gezondheid versterken Wereld ontdekken Samenleving verbeteren Verhalen vertellen Toekomst voorspellen Opvoeden Vaardigheid beheersen Patronen herkennen Relatie met het verleden inbeelden |
Rollen en situaties beleven (21x) | Held zijn Schurk zijn Oude wijze man zijn Rebel zijn Tovenaar zijn Heerser zijn Doen alsof je in een magische plek leeft Iets engs of bizars meemaken Flauw zijn Lachen Schrikken Het middelpunt van belangstelling zijn Schoonheid en cultuur ervaren Romantiek Cadeautjes uitwisselen Competitie Psychoanalyse Mysterie Spanning Triomf in een conflict Ontspanning |
Uiteraard is deze lijst niet af, hoewel Radoff wel meer onderdelen noemt dan bijvoorbeeld Kevin Werbach (bekend van de ‘elements of fun’).
Kies uit deze lijst de activiteiten en belevenissen die je de speler wilt laten ervaren. Deze activiteiten en belevenissen moet je vervolgens verder gaan uitwerken (stel je daarbij vooral hoezo?- hoe- en waarmee-vragen).