logo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstartlogo-missionstart

  • Blog
  • Bewegend Leren
  • Bibliotheek
    • Good practices
    • Tips & tricks
  • Community
    • Ambassadeurs
    • Jaarverslag
  • Events
    • Conferentie 2018
    • Bitcoin Game
    • Help, ik doe onderzoek!
    • Planet Coaster
    • Campus Party Europe
✕

Beleving ontwerpen met 42 FUNdamentals

Gepubliceerd door Sem op 1 juni 2015

De MOOC Gamification Design 2015 is bijna afgelopen. In mei en juni lees je op Mission Start een drieluik met een samenvatting van bruikbare en interessante tips. In dit tweede deel van deze drieluik behandelen we de FUNdamentals.

Belangrijkste reden om te spelen is voor veel mensen ‘omdat het leuk is’. In gamification ‘ontwerptaal’ zeggen we: je moet de juiste beleving zien te scheppen voor je doelgroep om ze te laten blijven spelen. Deze beleving moet absoluut fun zijn, maar fun hoeft niet per se en alleen maar ‘plezier’ te betekenen. Veel ervaren ontwerpers wijzen er m.i. terecht op dat spelen draait om het overwinnen van frustratie: Iets leren wat je nog niet kunt of lastig vindt.

FUNdamentals
Als het overwinnen van frustratie de speler voldoening geeft (bijvoorbeeld een gevoel van competentie of geluk), dan blijf je doorspelen. Wat zorgt voor fun binnen een beleving? Over wat voor activiteiten of beleving praten we dan? Check deze lijst maar eens. Dit zijn 42 FUNdamentals van Jon Radoff. Ik heb de lijst vertaald naar het Nederlands en gecategoriseerd. Grofweg praten we over activiteiten en belevenissen.

Activiteiten uitvoeren (21x) Verzamelen
Willekeurige schatten ontdekken
Gevoel van afronding bereiken
Erkenning van prestaties bereiken
Orde uit chaos creeren
Virtuele werelden aanpassen
Kennis verwerven
Groepen mensen organiseren
Grappige referenties opmerken
Naar een verhaal luisteren
Familierelatie versterken
Zorgen voor gerechtigheid en wraak nemen
Gezondheid versterken
Wereld ontdekken
Samenleving verbeteren
Verhalen vertellen
Toekomst voorspellen
Opvoeden
Vaardigheid beheersen
Patronen herkennen
Relatie met het verleden inbeelden
Rollen en situaties beleven (21x) Held zijn
Schurk zijn
Oude wijze man zijn
Rebel zijn
Tovenaar zijn
Heerser zijn
Doen alsof je in een magische plek leeft
Iets engs of bizars meemaken
Flauw zijn
Lachen
Schrikken
Het middelpunt van belangstelling zijn
Schoonheid en cultuur ervaren
Romantiek
Cadeautjes uitwisselen
Competitie
Psychoanalyse
Mysterie
Spanning
Triomf in een conflict
Ontspanning

Uiteraard is deze lijst niet af, hoewel Radoff wel meer onderdelen noemt dan bijvoorbeeld Kevin Werbach (bekend van de ‘elements of fun’).

Kies uit deze lijst de activiteiten en belevenissen die je de speler wilt laten ervaren. Deze activiteiten en belevenissen moet je vervolgens verder gaan uitwerken (stel je daarbij vooral hoezo?- hoe- en waarmee-vragen).

Recente blogs

  • 0
    Afscheid Sem van Geffen
    3 april 2022
  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Is ClassDojo wel okee?
    29 september 2019

Uitgelicht

  • 0
    Doorbraak gamification?
    22 april 2021
  • 0
    Gamification: COVID-19
    29 maart 2020
  • 1
    Motivation2Learn
    2 november 2019
  • 0
    Badges uitdelen met Badgr
    5 september 2019
  • 0
    Planet Zoo: de designer los
    11 mei 2019
© Sem van Geffen | 2014-2022
Deze website maakt gebruik van functionele cookies om foutloos te kunnen werken. Scroll naar beneden om akkoord te gaan.
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN